apa yang tak sedap dibaca~

holla. salam ADVANCE untuk semua. penat jugak blogwalking ni. heh. tak sangka pulak blog2 yang aku follow ni banyak jugak blog2 politik. aku takde masalah kalau orang nak bercerita pasal politik ni. boleh je dengar. tapi yang aku tak suka,  bila diorang start nak mengutuk parti sana, parti sini. wondering, yang tulis blog2 ni siapa? kenapa diorg taksub sangat. kalau boleh setiap apa yang parti lain tu buat, waima benda2 kecil pun nak dipertikaikan. 



ni lah masalah dunia politik kita sekarang. masing-masing nak menjatuhkan. kalau betul-betul diorg tu ikhlas nak membangunkan negara, diorang sepatutnya, saling bekerjasama, bantu-membantu, bukan nya saling mengutuk, menjatuhkan, memalukan pihak lain. bagi aku takde masalah kot kalau kita nak bantu parti lain. diorang ni dah salah konsep agaknya. 

sepatutnya, orang-orang yang dalam dunia politik sepatutnya lebih ikhlas dan telus, tidak ada kepentingan dalam diri diorang. bila diorang sokong sesebuah parti politik untuk kepentingan diri diorang, even apa yang parti diorang tu buat, diorang akan rasa benda tu betul je dan nak menang je. sebagai ahli politik atau mereka-mereka yang fanatik dengan parti masing-masing sepatutnya fikir tentang masyarakat. bantu masyarakat bukannya pentingkan diri sendiri. 

Blog ni adalah salah satu medium yang boleh mempengaruhi pemikiran pembaca. kalau hebat penulisan blogger tu, pastinya pembaca2 akan terpengaruh. tapi bagi aku, kalau aku scroll dari atas sampai bawah, asyik nak salahkan dan mencari salah orang, memburukkan dan mencari keburukan orang, aku rasa, cara mereka dah salah. tu bukan mempengaruhi orang, malah membawa image yang buruk tentang parti yang mereka bawa tu. 

well, supposedly blogger perlu tunjuk image yang baik untuk parti mereka. kalau kita nak tarik perhatian orang, kita kena la tunjuk contoh yang baik, barulah boleh jadi ikutan dan buat orang kagum dengan parti yang diorang bawa. bukannya memburukkan parti mereka dengan ayat2 yang tak elok, tuduhan melulu dan fitnah-fitnah.

 aku harap, pemimpin-pemimpin akan datang, akan bawa penghijrahan yang besar dalam dunia politik kita. orang melayu kita sekarang ni cuma pegang politik je sekarang. harapnya, bila politik kita baik, ia akan bawa perubahan yang baik dari semua aspek macam pendidikan, ekonomi, ketamadunan rakyat Malaysia dan sebagainya. 

sekian untuk entry kali ini. =.= 

1 comment: