Salam ADVANCE semua. pagi-pagi ni terdengar radio suria f.m pulak. sebab terdengar keluhan seorang ayah (encik Y) yang sedih dengan sikap anak-anak remaja mereka. yang paling menyentuh hati bila, ayah ini menangis bila dia menasihati anak-anak remaja mereka. kedegilan tahap apa pun tak tahu la anak-anak encik Y ni. tak sanggup rasanya nak tengok ayah aku menangis atas kedegilan aku. anak-anak remaja ni seharusnya bersyukur sebab dapat ayah yang berhati lembut macam encik Y. aku rasa mungkin anak-anak ini terlalu dimanjakan sehingga apa pun yang orang cakap mereka tak nak dengar.

didikan kepada anak-anak memang penting. tak semestinya ibubapa mereka baik, anak-anak mereka pun akan baik. ramai yang aku jumpa, ayahnya imam, orang baik-baik, pekerjaannya baik-baik, tapi anak-anak mereka tak menunjukkan sifat-sifat ibubapa mereka. dimana silapnya? betullah jika dikata, "Iman tak dapat diwarisi,Dari seorang ayah yang bertaqwa" dan mungkin ada juga, ibubapanya tidak baik, tapi mereka mempunyai anak-anak yang sangat baik. beruntung ibubapa ini, ada anak-anak yang baik dan akan mendoakan mereka.

slot pagi ni, menjemput Dato' Fadzilah Kamsah. (agaknya la, aku tak follow pun radio ni) tapi dia ada beberapa tips untuk memperelokkan anak-anak yang degil ini. katanya,

1)ibubapa perlu menasihati anak-anak mereka sebanyak 200 kali.
2)sentuh badannya. (kedegilannya akan pecah),
3) baca doa pelembut hati.

Doa Pelembut Hati:


يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اصْبِرُواْ وَصَابِرُواْ وَرَابِطُواْ وَاتَّقُواْ اللّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ
Maksud ayat:-
200 . Hai orang yang beriman! Bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaran kamu, dan bersedialah serta bertakwalah kepada Allah, supaya kamu berjaya.

4) layan macam kawan. nasihat.
5) kalau ada kerja, buat sama-sama dan sesekali pantau.
6) doakan mereka.
7) solat berjemaah.

itulah dia cerita untk pagi ni. wassalam :D

No comments: